Forbrugerne bør vide mere om kemi i tøj

2.B på Ikast-Brande Gymnasium har i et samarbejde med DK Company fået øjnene op for produktionsmetoder - og en for dem helt ny verden

Udgivet:02. marts 2019, 12.02

Læsetid:4 minutter

2.B fra Ikast-Brande Gymnasium fik en rundvisning på den lokale tekstilproducent DK Company forud for fremlæggelsen af deres arbejde med at fokusere på kemi i tøjproduktion. Foto: Laila Kempel

Laila Kempel
Journalist

5 år siden

Ikast-Brande I et anderledes fag-samarbejde har 2.B fra Ikast-Brande Gymnasium været igennem et på alle måder usædvanligt forløb.

Ikke alene har deres undervisere forsøgt at lave fælles undervisning i to så vidt forskellige fag som dansk og kemi, men samtidig har undervisningen været gennemført i et samarbejde med den lokale tøjgigant DK Company.

Udgangspunktet var at sætte fokus på brugen af kemiske stoffer i produktionen af tøj og samtidig udfordre eleverne i at komme med bud på, hvordan man får kommunikeret budskabet ud om, der er forskel på, hvordan de enkelte tøjproducenter arbejder med bæredygtigt design.

Laser eller kemi

Der er eksempelvis stor forskel på, om de evigt-aktuelle jeans/denim/cowboybukser bliver vasket med kemikalier for at få det rette udseende, eller om man vælger at bruge en laserbehandling for at opnå det samme.

Dernæst kommer udfordringen om, hvad man vil betale for slutproduktet, der i høj grad afhænger af produktionsmetoden.

Mona Skovly fra DK Company besøgte tidligt i forløbet eleverne på skolen og forklarede dem lidt om DK Companys produktionsmetoder, og om hvordan de konstant søger at finde så miljørigtige måder at fremstille tøj på, som overhovedet muligt.

Besøget foregik på Ikast-Brande Gymnasium, hvor hendes budskaber helt klart er forstået.

For da eleverne forleden besøgte virksomheden og kom med bud på, hvordan man skal formidle det svære budskab, var det helt tydeligt, at eleverne har fået nye viden, men også forholdt sig til den.

- Det giver da stof til eftertanke. Det er ikke bare noget vi har læst i en bog. Og jeg synes man bliver meget bevidst om, hvordan man vil vælge sit tøj, siger Nikoline Jørgensen, der har elsket at få lov til at »nørde« i et specifikt emne.

Hendes klassekammerat Bjarne Ejsing er ligeledes begejstret:

- Det er altid fedt at få lov til at få hænderne ned i problematikken. Det bliver troværdigt på en hel anden måde, når vi bevæger os uden for skolen. Så bliver det relevant og virkelighedsnært, siger han.

Fortæl om miljøfokus

I grupper havde eleverne lavet forskellige forslag til DK Company med en gennemgående idé om, at de selvfølgelig skal bruge det aktivt i deres markedsføring, at de tænker på miljøet, når de fremstiller deres tøj.

En gruppe foreslog, at DK Company opfandt deres eget miljømærke »Eden«, der referede til paradisets have, hvor alt er godt.

- Det handler om at finde helt tilbage til rødderne, til begyndelsen. Men det handler også om, at man med en informativ kampagne kan regulere forbrugsmønstrene, forklarede de, mens Mona Skovly interesseret fulgte med i deres fremlæggelse.

En anden gruppe havde lavet eksempler på små cirkeldiagrammer, som de mente skulle hæftes på alt tøjet.

- Vi vil gerne informere forbrugerne om, dels hvad produktet indeholder, hvordan det er behandlet under produktionen og hvilke bivirkninger, der kan være ved at bruge tøjet, forklarede gruppen.

Humor og satire

Generelt var der i grupperne en idé om, at med humor kommer man lang med information, der ellers let kan blive kedeligt og opremsende.

En gruppe havde lavet en video, som de kaldte Bøvens Lule - hvor målet var med satire at gøre specielt unge mennesker opmærksomme på, hvad de køber.

Mona Skovly er ansat i DK Companys Product Compliance og har blandt andet til opgave at sørge for, at DK Company overholder gældende regler om brug af blandt andet kemi og børnearbejde og ikke mindst virksomhedens egne krav til CSR (Corporate Social Responsibility).

CSR er betegnelsen for virksomheders arbejde med at integrere sociale og miljømæssige hensyn i deres forretningsaktiviteter og i deres interaktion med interessenterne. 'Virksomhedens samfundsansvar' er en dansk betegnelse for begrebet.

Virksomheder viser samfundsansvar og skaber værdi for både virksomhed og samfund ved i dialog med deres interessenter at håndtere sociale, miljømæssige og etiske udfordringer i overensstemmelse med internationalt anerkendte principper for samfundsansvar (Rådet for Samfundsansvar, 2010).

- Det er første gang, vi har samarbejdet med en gymnasieklasse, og jeg tror ikke det bliver sidste gang. Jeg synes, det har været rigtig godt. Selvom deres forslag ikke er noget, vi direkte kan kopiere, så kan man aflæse nogle ting, som vi kan arbejde videre med. Det er for mig tydeligt, at de efterspørger bedre information for at kunne træffe et bedre valg, siger Mona Skovly.

De unges stemmer

Hun påpeger, at der jo er tale om unge mennesker, der dels er på vej ud på arbejdsmarkedet, men også om kommende forbrugere, der via samarbejde får fortalt om, hvordan de sikkert vil være mere kritiske og stille specifikke krav til fremtidens produktion af godt design.

- Det bliver håndgribeligt på en god måde. Det har været interessant og givende, og jeg er da overbevist om, at vi godt kunne finde på at gøre det igen, siger Mona Skovly fra DK Company.

Mona Skovly har været glad for samarbejdet med eleverne fra Ikast-Brande gymnasium og kvitterer med en lille goodiebag til ale eleverne. Foto: Laila Kempel