Undervisning i det fri: Man kan lære meget af at bage snobrød

Udgivet:16. oktober 2020, 12.04

Læsetid:1 minut

Snobrødsbagning kan også bruges til undervisning for gymnasieelever. Foto: Privat

4 år siden

UDDANNELSE Hygge, teori og praktik gik op i en højere enhed, da 1.g-elever fra Ikast-Brande Gymnasium tændte op i bålfadene og tog naturvidenskabs-undervisningen med udenfor.

I disse dage er det mere end oplagt at flytte undervisningen udenfor, og det var netop, hvad skolens nyeste elever gjorde, da de skulle lave feltarbejde i faget naturvidenskab.

Naturvidenskabeligt grundforløb er 1.g’ernes introduktion til det naturvidenskabelige område, og de enkelte fag - biologi, fysik og kemi, hvor der bliver lagt vægt på sammenhængen i naturvidenskaben.

- Når vi flytter undervisningen ud i naturen, går det op for eleverne, hvor svært det er at styre ting. Der er stor forskel på at lave for eksempel temperaturmålinger i laboratoriet og udenfor. Naturvidenskab i naturen kan faktisk godt være lidt besværligt, fordi der er så mange faktorer, vi har svært ved at styre. Og det er vigtigt, at eleverne også får indblik i det, siger underviser Anders Kristensen.

De emner eleverne skulle undersøge bestod blandt andet af forbrænding, måling af kernetemperatur og fotosyntese. Og når feltarbejdet kan kombineres med snobrødsbagning, er det ingen sag at lære om naturvidenskab. Der var i hvert fald bred enighed blandt eleverne om, at dagens lektion kunne noget.

- Det er en fremragende måde at få flere variabler ind i undervisningen på. Vi skulle tage højde for mange flere ting, end når vi laver forsøg indenfor. For mit vedkommende gør det også stoffet mere håndgribelig og måske lidt lettere at forstå. Og så er det jo bare meget mere hyggeligt at sidde ved et bål og bage snobrød end at sidde i et klasselokale, siger Pernille Bøgesgaard, elev på Ikast-Brande Gymnasium.

Måleudstyr og opgaver i forbindelse med snobrødsbagning. Foto: Privat